Skip to main content
x

Het ontstaan van het Values Media Fonds

Het Values Media Fonds vzw werd opgericht om oplossingen te vinden
voor twee maatschappelijke paradoxen waarop we botsten tijdens onze activiteiten
in en voor non-profit organisaties:

 

 

Paradox 1 - Ondanks het overweldigend aanbod aan mediakanalen blijven non-profit organisaties het moeilijk hebben om hun publiek te bereiken. 

 

Non-profitorganisaties, waardengedreven en culturele ondernemers hebben nood aan een verhoogde naambekendheid. Ze moeten hun verhaal kunnen vertellen om mensen te overtuigen om hen te steunen, te participeren, ... . Nooit eerder waren er zoveel media- en marketing mogelijkheden voor (digital) storytelling waar vooral non-profit organisaties gebruik van zouden kunnen maken.

 

Alleen zijn deze mogelijkheden net voor vele organisaties onbereikbaar omwille van een gebrek aan mankracht, kennis of gewoon een gebrek aan financiële middelen. Ze botsen ook op het complexe medialandschap van vandaag dat enerzijds slecht sporadisch besteedt aan positieve verhalen en het anderzijds, door de veelheid aan kanalen, de verhalen moeilijk vindbaar maakt voor het brede publiek.

 

Het Values Media Fonds helpt non-profit organisaties, waardengedreven en culturele ondernemers naar buiten treden met hun unieke verhalen. We helpen bij het vertellen in woord, beeld en klank en bieden met het Values Media Netwerk de kanalen aan om de verhalen tot bij het publiek te brengen. We bieden non-profit organisaties een helpende hand via een specifiek dienstenaanbod in media, marketing en communicatie, op maat van de non-profit sector.

 

Paradox 2 - We leven enerzijds aan de oppervlakte in een klimaat van negativiteit en positivisme en anderzijds gebeuren er in onze samenleving zoveel positieve dingen. 

Enerzijds leven we in een klimaat van neergang en declinisme, van depressies en burn-outs. Een wereld van popularisering en conflict, van degeneratie van ons publiek debat, met teveel ruimte voor populisten, jagers op zondebokken en inspiratoren van onvrede en haat.

 

Anderzijds zetten meer dan 1,8 miljoen Belgen zich vrijwillig in ten bate van organisaties in cultuur, zingeving, welzijn, zorg, erfgoed, ontwikkelingssamenwerking, enz…. Allemaal inzet om de wereld tot een betere wereld te maken, om mensen te helpen en maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. We hebben een brede, warme samenleving, vol betrokkenheid en engagement, vol daadwerkelijke inzet en solidariteit. Die warme positieve energie is een formidabele rijkdom van en voor onze samenleving.

 

Door non-profit organisaties te helpen bij hun professionalisering en het opzetten van een eigen medianetwerk voor non-profit organisaties brengen we al de warme energie van non-profit organisaties samen en geven hen zo meer stem en zichtbaarheid. We willen mensen en organisaties via de positieve verhalen verenigen tot een zichtbare en hoorbare kracht als tegengewicht voor de alom tegenwoordige negativiteit en het declinisme van vandaag.